SPOT og festivalens tyske partner FACTORY92 søger at udnytte tomrummet i både udgivelser og internationale festival-præsentationer via to fremstød – henholdsvis en radio- og en videosession-kampagne.
SPOT har med beklagelse måttet aflyse planerne om den planlagte festival i maj på grund af corona-pandemien. Men ambitionen om at præsentere dansk og nordisk musik over for det internationale musikmarked fortsætter uanset dette, og i de kommende dage søsættes to nye internationale kampagner – begge udviklet og udført i tæt samarbejde med SPOTs tyske partner FACTORY92 i Hamborg, ROSA og støttet af MXD.
Radio-kampagne:
Radioplugging-kampagnen starter i dag: Musikredaktører og journalister på radiostationer i Tyskland, Østrig og Schweiz vil fra nu og frem mod juni modtage fremstød med diverse grupperinger af dansk og nordisk musik. Der er langt overvejende tale om kunstnere fra årets planlagte SPOT-program. Der startes i morgen med et særfokus på 12 stærke kvindelige artister – Soleima, Lydmor, Blondage, norske Amanda Tenfjord, svenske Yaeger etc. Og det følges i de kommende uger op af radioplugging-kampagner inden for urban, pop, alternative, indie m.v.
Når radiokampagnen lanceres netop nu, skyldes det at masser af tyske labels har aflyst/udskudt deres planlagte udgivelser på grund af corona-krisen – fordi det fysiske marked og dermed en stor indtjeningsmulighed er noget nær ikke-eksisterende pt. Netop det medfører en ekstraordinær mulighed for at skabe ørenlyd og airplay for dansk/nordisk musik hos musikjournalister og radioværter, som lige nu er i underskud for nyt indhold. Kampagnen rettes mod radioer over en bred front – reklame- såvel som offentlige radiostationer (ca. 70), lokalradioer/college radiostationer og specialshows (ca. 300) samt relevante tysksprogede online-stationer (ca. 50). Plugging-kampagnen går efter airplay, rotation, kunstnerinterviews, anmeldelser og øvrig PR, og udsendes også via de digitale kanaler Promo Jukebox og MPN., som radiostationerne i forvejen bruger.
Videosession-kampagne:
Videosession-kampagnen starter fredag – en slags virtuelle SPOT-showcases: Her gælder det alle de specielle, sjove, flotte specialsessions, som SPOT-kunstnerne har lavet/laver i denne tid – hvor tomrummet fra de manglende koncerter, turneer, tv-optrædener m.v. kommer til kreativ udfoldelse hjemme i stuen eller i hjemmestudiet. Samlet i kampagner giver det et godt indtryk af en farverig nordisk scene som den ser ud netop NU! Og den sendes til SPOTs og FACTORY92’s respektive internationale kontaktnet.
Udsendelsen følges op i forhold til online features, branche-forespørgelser, etc., og også her udspringer ideen til kampagnen af den internationale branches manglende muligheder for at høre og signe nyt pga aflyste udgivelser, aflyste internationale showcasefestivaler m.v. Her kommer showcasen direkte hjem i stuen hos modtagerne.
SPOTs leder Gunnar Madsen siger:
“SPOT Festival ser dette initiativ som en god og seriøs mulighed for at holde et vist momentum i den internationale interesse for nyere dansk og nordisk musik. I en tid, hvor alting lukkes ned er det vigtigt, at vi bevarer troen på, at der kommer en tid efter covid-19’s umiddelbare impakt på et blomstrende musikliv.
En tid, hvor kunst og kultur igen kan omsættes socialt og fagligt på mange platforme. Mange års godt fagligt samarbejde mellem SPOT Festival og FACTORY92 i Tyskland, har givet os dette vindue til musikkens udbredelse – vi åbner vinduet og ønsker komponister, musikere og partnere alt godt.”
Fra FACTORY92 siger partner, Christian Buhl:
“Stor ros til SPOT for at have modet til gå nye veje med formidlingen af dansk musik i tider hvor de klassiske musikeksport-værktøjer, som showcase-koncerter and networking events, ikke er tilgængelige. Det er forfriskende at arbejde med nogle af de muligheder pandemien fører med sig, for der er jo nok seriøse musikbranche udfordringer at forholde sig til disse dage.
I Tyskland ser vi jo at de store udgivelser rykkes til efter sommeren i takt med at den fysiske handel og promo tour muligheder er blevet sat ude af drift. Dette en spændene mulighed ifht. formidlingen af ny international musik på de tyske radiostationer. Den samme dynamik gør sig gældende for selve showcase-gamet hvor mange vigtige internationale bookere og A&R’s ikke kan scoute nye talenter i klubberne og til showcase-festivalerne. Med vores tyske radiokampagne og internationale video showcase-koncept går vi hermed målrettet efter at udnytte disse temporære huller i markedet”.
– – –
12 markante nordiske kvinder udgør første radio-kampagne.
Øverst fra venstre: Amanda Tenfjord (NO), BATHSHEBA, ELBA og Greta Svabo Bech (FO).
I midten: Gurli Octavia, Ida Laurberg, Lydmor og Mekdes.
Nederst: Mia Berg (NO), Blondage, Soleima og Yaeger (SE)